科目一覧へ戻る | 2024/07/24 現在 |
開講科目名 /Class |
海外の薬剤師に学ぶⅢ[19~]/Learning from Foreign Pharmacists Ⅲ |
---|---|
授業コード /Class Code |
B410971003 |
ナンバリングコード /Numbering Code |
PHMa006 |
開講キャンパス /Campus |
ポートアイランド |
開講所属 /Course |
薬学部/Pharmaceutical Sciences |
年度 /Year |
2024年度/Academic Year |
開講区分 /Semester |
後期集中/AUTUMN INTENSIVE |
曜日・時限 /Day, Period |
他(後期)/OTHERS(AUT.) |
単位数 /Credits |
1.0 |
主担当教員 /Main Instructor |
辻本 貴江/TSUJIMOTO TAKAE |
遠隔授業 /Remote lecture |
No |
教員名 /Instructor |
教員所属名 /Affiliation |
---|---|
久米 典昭/KUME NORIAKI | 薬学部/Pharmaceutical Sciences |
辻本 貴江/TSUJIMOTO TAKAE | 薬学部/Pharmaceutical Sciences |
授業の方法 /Class Format |
講義,演習 |
---|---|
授業の目的 /Class Purpose |
この授業の担当者は薬学部所属であり、この科目は、アドバンスト科目であり1年次から6年次に配当している。 この科目は、学部のDPに示す8項目のうち、1、6を目指す。 ディプロマ・ポリシー(学位授与の方針) なお、この授業の担当者の1人は薬局・病院での薬剤師として実務経験のある教員であり、より実践的な観点からGlobal Pharmacy Practiceについて解説するものとする。 Explain the role of the Pharmacist in Antimicrobial Stewardship and COVID-19 Management |
到 達 目 標 /Class Objectives |
Define antimicrobial stewardship Explain the role of the antimicrobial stewardship pharmacist Describe the contribution of pharmacists in public health and health promotion Describe the role of the pharmacist in a pandemic such as COVID-19. Describe the role of the pharmacist in clinical trials and Explain the concepts of health disparities and health inequity Discuss ethical considerations for equitable access to medications during a shortage AD-B-④-1 諸外国における薬局の機能と業務について、日本と比較しながら説明できる。 AD-B-⑤-1 地域社会における保健、医療、福祉の現状と問題点を調査し、地域による違いについて討議する。 AD-B-⑤-2 諸外国における薬剤師の活動分野について、日本と比較しながら説明できる。 JB-(3)-①-1 科学、医療に関連する英語の代表的な用語を列挙し、その内容を説明できる。 JB-(3)-①-2 科学、医療に関して英語で書かれた文章を読んで、内容を説明できる。 JB-(3)-②-2 自然科学各分野における基本的単位、数値、現象の英語表現を列記できる。 JB-(3)-②-3 科学、医療に関連する英語の代表的な用語、英語表現を列記できる。 JB-(3)-②-4 科学、医療に関連する簡単な文章を英語で書くことができる。 JB-(3)-③-1 英語の基礎的音声を聞き分けることができる。 JB-(3)-③-2 英語の会話を聞いて内容を理解して要約できる。 JB-(3)-③-3 英語による簡単なコミュニケーションができる。 JB-(3)-③-4 科学、医療に関連する代表的な用語を英語で発音できる。 |
授業のキーワード /Keywords |
Antimicrobial Stewardship, COVID-19, public health, clinical trials |
授業の進め方 /Method of Instruction |
In-class polling/response pads, quiz after lecture |
履修するにあたって /Instruction to Students |
事前に講義で使用する資料をMoodleまたはOneDriveにアップロードします。 オフィスアワー :金曜日 12:45~13:45(C号館2階、C/CP269) 質問があれば、遠慮なく教員室を訪ねてください。 |
授業時間外に必要な学修内容・時間 /Required Work and Hours outside of the Class |
Short, background reading prior to lectures 事前学習として、資料に目を通しておくこと(目安として1時間)。 |
提出課題など /Quiz,Report,etc |
|
成績評価方法・基準 /Grading Method・Criteria |
講義ごとの小テスト(100%) |
テキスト /Required Texts |
|
参考図書 /Reference Books |
No. | 回 /Time |
主題と位置付け /Subjects and position in the whole class |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
1 | 第1回 | introduction to public health promotion, health equity, health disparities and the role of the pharmacist Ⅰ | We will start with an introduction to public health promotion, health equity, health disparities and the role of the pharmacist. We will discuss the differences between upstream and downstream health promotion policies and the role of the pharmacist in combatting misinformation. We will explore pharmacists in different settings including community pharmacies, insurance companies, and health systems. AD-B-④-1、AD-B-⑤-1、AD-B-⑤-2、JB-(3)-①-1、JB-(3)-①-2、JB-(3)-②-1、JB-(3)-②-2、JB-(3)-②-3、JB-(3)-②-4、JB-(3)-③-1、JB-(3)-③-2、JB-(3)-③-3、JB-(3)-③-4 |
|
2 | 第2回 | introduction to public health promotion, health equity, health disparities and the role of the pharmacist Ⅱ | We will start with an introduction to public health promotion, health equity, health disparities and the role of the pharmacist. We will discuss the differences between upstream and downstream health promotion policies and the role of the pharmacist in combatting misinformation. We will explore pharmacists in different settings including community pharmacies, insurance companies, and health systems. AD-B-④-1、AD-B-⑤-1、AD-B-⑤-2、JB-(3)-①-1、JB-(3)-①-2、JB-(3)-②-1、JB-(3)-②-2、JB-(3)-②-3、JB-(3)-②-4、JB-(3)-③-1、JB-(3)-③-2、JB-(3)-③-3、JB-(3)-③-4 |
|
3 | 第3回 | antimicrobial stewardshipⅠ |
We will discuss the field of antimicrobial stewardship, focusing on the unique skills of pharmacists. We will discuss pharmacokinetic/pharmacodynamic optimization of antibiotics, pharmacogenomic testing, development of antibiotic use/restriction guidelines, and management of drug shortages. AD-B-④-1、AD-B-⑤-1、AD-B-⑤-2、JB-(3)-①-1、JB-(3)-①-2、JB-(3)-②-1、JB-(3)-②-2、JB-(3)-②-3、JB-(3)-②-4、JB-(3)-③-1、JB-(3)-③-2、JB-(3)-③-3、JB-(3)-③-4 |
|
4 | 第4回 | antimicrobial stewardshipⅡ | We will discuss the field of antimicrobial stewardship, focusing on the unique skills of pharmacists. We will discuss pharmacokinetic/pharmacodynamic optimization of antibiotics, pharmacogenomic testing, development of antibiotic use/restriction guidelines, and management of drug shortages. AD-B-④-1、AD-B-⑤-1、AD-B-⑤-2、JB-(3)-①-1、JB-(3)-①-2、JB-(3)-②-1、JB-(3)-②-2、JB-(3)-②-3、JB-(3)-②-4、JB-(3)-③-1、JB-(3)-③-2、JB-(3)-③-3、JB-(3)-③-4 |
|
5 | 第5回 | COVID-19 pandemic Ⅰ |
We will explore the role of the pharmacist during the COVID-19 pandemic. These include the development and implementation of new COVID-19 treatment guidelines in the face of continually changing information, COVID-19 therapeutics, vaccination, and COVID-19 test-to-treat programs. We will also discuss the role of the pharmacist in combatting misinformation. AD-B-④-1、AD-B-⑤-1、AD-B-⑤-2、JB-(3)-①-1、JB-(3)-①-2、JB-(3)-②-1、JB-(3)-②-2、JB-(3)-②-3、JB-(3)-②-4、JB-(3)-③-1、JB-(3)-③-2、JB-(3)-③-3、JB-(3)-③-4 |
|
6 | 第6回 | COVID-19 pandemicⅡ | We will explore the role of the pharmacist during the COVID-19 pandemic. These include the development and implementation of new COVID-19 treatment guidelines in the face of continually changing information, COVID-19 therapeutics, vaccination, and COVID-19 test-to-treat programs. We will also discuss the role of the pharmacist in combatting misinformation. AD-B-④-1、AD-B-⑤-1、AD-B-⑤-2、JB-(3)-①-1、JB-(3)-①-2、JB-(3)-②-1、JB-(3)-②-2、JB-(3)-②-3、JB-(3)-②-4、JB-(3)-③-1、JB-(3)-③-2、JB-(3)-③-3、JB-(3)-③-4 |
|
7 | 第7回 | the role of the pharmacist in clinical trials management Ⅰ | We will discuss the role of the pharmacist in clinical trials management and end with a class activity on equity, ethics, and equipoise. AD-B-④-1、AD-B-⑤-1、AD-B-⑤-2、JB-(3)-①-1、JB-(3)-①-2、JB-(3)-②-1、JB-(3)-②-2、JB-(3)-②-3、JB-(3)-②-4、JB-(3)-③-1、JB-(3)-③-2、JB-(3)-③-3、JB-(3)-③-4 |
|
8 | 第8回 | the role of the pharmacist in clinical trials managementⅡ | We will discuss the role of the pharmacist in clinical trials management and end with a class activity on equity, ethics, and equipoise. AD-B-④-1、AD-B-⑤-1、AD-B-⑤-2、JB-(3)-①-1、JB-(3)-①-2、JB-(3)-②-1、JB-(3)-②-2、JB-(3)-②-3、JB-(3)-②-4、JB-(3)-③-1、JB-(3)-③-2、JB-(3)-③-3、JB-(3)-③-4 |