科目一覧へ戻る | 2023/07/20 現在 |
開講科目名 /Class |
海外の薬剤師に学ぶⅡ[19~]/Learning from Foreign Pharmacists Ⅱ |
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授業コード /Class Code |
B410961003 |
開講キャンパス /Campus |
ポートアイランド |
開講所属 /Course |
薬学部/Pharmaceutical Sciences |
年度 /Year |
2023年度/Academic Year |
開講区分 /Semester |
前期集中/SPRING INTENSIVE |
曜日・時限 /Day, Period |
他(前期)/OTHERS(SPR.) |
単位数 /Credits |
1.0 |
主担当教員 /Main Instructor |
中本 賀寿夫/NAKAMOTO KAZUO |
科目区分 /Course Group |
【専門教育科目】 《選択科目》/*** MAJORS *** 《ELECTIVE》 |
遠隔授業 /Remote lecture |
No |
教員名 /Instructor |
教員所属名 /Affiliation |
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亀井 敬泰/KAMEI NORIYASU | 薬学部/Pharmaceutical Sciences |
中本 賀寿夫/NAKAMOTO KAZUO | 薬学部/Pharmaceutical Sciences |
ジャッケヴィシアス,シンシア/JACKEVICIUS CYNTHIA | 薬学部/Pharmaceutical Sciences |
授業の方法 /Class Format |
講義,演習 |
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授業の目的 /Class Purpose |
この授業の担当者は薬学部所属であり、この科目は、アドバンス科目であり1年次に配当している。 この科目は、学部のDPに示す8項目のうち、1,3,4を目指す。 ディプロマ・ポリシー(学位授与の方針) The aim of this course is to provide students with knowledge about the practice of evidence-based medicine (EBM). This includes the 5 steps of the EBM process: 1) asking clinical questions, 2) searching for evidence, 3) critically appraising the evidence, 4) applying the evidence to the patient, including shared decision-making; and 5) taking action based on step 1 thourgh 4. |
到 達 目 標 /Class Objectives |
各回を通じて,以下の8項目を到達目標とする。 JB-(3)-①-1 科学、医療に関連する英語の代表的な用語を列挙し、その内容を説明できる。 JB-(3)-①-2 科学、医療に関して英語で書かれた文章を読んで、内容を説明できる。 JB-(3)-②-3 科学、医療に関連する英語の代表的な用語、英語表現を列記できる。 JB-(3)-②-4 科学、医療に関連する簡単な文章を英語で書くことができる。(知識・技能) JB-(3)-③-1 英語の基礎的音声を聞き分けることができる。(技能) JB-(3)-③-2 英語の会話を聞いて内容を理解して要約できる。(技能) JB-(3)-③-3 英語による簡単なコミュニケーションができる。(技能・態度) JB-(3)-③-4 科学、医療に関連する代表的な用語を英語で発音できる。(技能) AD-B-⑤-2 諸外国における薬剤師の活動分野について、日本と比較しながら説明できる。 E3-(1)-④-1 EBMの基本概念と実践のプロセスについて説明できる。 E3-(1)-④-2 代表的な臨床研究法(ランダム化比較試験、コホート研究、ケースコントロール研究など)の長所と短所を挙げ、それらのエビデンスレベルについて概説できる。 E3-(1)-④-3 臨床研究論文の批判的吟味に必要な基本的項目を列挙し、内的妥当性(研究結果の正確度や再現性)と外的妥当性(研究結果の一般化の可能性)について概説できる。 |
授業のキーワード /Keywords |
evidence based medicine |
授業の進め方 /Method of Instruction |
授業計画に従って行う。 |
履修するにあたって /Instruction to Students |
事前に配布する講義資料を読んでおくこと。オフィスアワーは、講義開講日の12:45〜13:45。 |
授業時間外に必要な学修 /Expected Work outside of Class |
事前学習として、事前に配布する講義資料を読んでおくこと(目安として1時間)。 |
提出課題など /Quiz,Report,etc |
授業中に連絡する。 |
成績評価方法・基準 /Grading Method・Criteria |
Attend lectures, and participate in classroom activities, case-based group discussions, and role-playing activities, Quizzes |
テキスト /Required Texts |
Articles, Slides, and chapters will be provided to students |
参考図書 /Reference Books |
なし |
No. | 回 /Time |
主題と位置付け /Subjects and position in the whole class |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
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1 | 第1回 | Introduction to EBM | An overview of the history of EBM, why it was developed, and the MacMaster Univerity 5-step model (ask, acquire, appraise, apply, act) JB-(3)-①-1 JB-(3)-①-2 JB-(3)-②-3 JB-(3)-②-4 JB-(3)-③-1 JB-(3)-③-2 JB-(3)-③-3 JB-(3)-③-4 AD-B-⑤-2 E3-(1)-④-1 E3-(1)-④-2 E3-(1)-④-3 |
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2 | 第2回 | Asking clinical questions | How to create and identify background questions and foreground clinical (PICO) questions JB-(3)-①-1 JB-(3)-①-2 JB-(3)-②-3 JB-(3)-②-4 JB-(3)-③-1 JB-(3)-③-2 JB-(3)-③-3 JB-(3)-③-4 AD-B-⑤-2 E3-(1)-④-1 E3-(1)-④-2 E3-(1)-④-3 |
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3 | 第3回 | Introduction to searching for evidence | Some practice time using computer or iPads if available AD-B-②-1 AD-B-⑤-2 C7-(1)-①-1 C7-(1)-①-2 C7-(1)-①-3 E3-(3)-①-1 E3-(3)-①-2 E3-(3)-①-3 |
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4 | 第4回 | Bias, chance and confounding topics | Bias(systematic error), chance (random error) and confounding topics as related to designing studies, focused primarily on application to randomized controlled trials, but also noting the hierarchy of study designs AD-B-②-1 AD-B-⑤-2 C7-(1)-①-1 C7-(1)-①-2 C7-(1)-①-3 E3-(3)-①-1 E3-(3)-①-2 E3-(3)-①-3 |
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5 | 第5回 | Critical appraisal of therapy studies(randomized controlled trials) | Critical appraisal of therapy studies(randomized controlled trials), focused on identifying bias/problems with validity of study design AD-B-②-1 AD-B-⑤-2 C7-(1)-①-1 C7-(1)-①-2 C7-(1)-①-3 E3-(3)-①-1 E3-(3)-①-2 E3-(3)-①-3 |
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6 | 第6回 | How to interpret the results of randomized controlled trials | How to read a results table, basic calculations regarding magnitude of effect, number needed to treat(NNT), and brief introduction to confidence intervals. JB-(3)-①-1 JB-(3)-①-2 JB-(3)-②-3 JB-(3)-②-4 JB-(3)-③-1 JB-(3)-③-2 JB-(3)-③-3 JB-(3)-③-4 AD-B-⑤-2 E3-(1)-④-1 E3-(1)-④-2 E3-(1)-④-3 |
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7 | 第7回 | How to apply results from a randomized controlled trial to a patient care | How to compare the patient characteristics of a given case scenario to the inclusion/exclusion criteria and baseline characteristics of the enrolled patients for a given study. JB-(3)-①-1 JB-(3)-①-2 JB-(3)-②-3 JB-(3)-②-4 JB-(3)-③-1 JB-(3)-③-2 JB-(3)-③-3 JB-(3)-③-4 AD-B-⑤-2 E3-(1)-④-1 E3-(1)-④-2 E3-(1)-④-3 |
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8 | 第8回 | Introduction to shared decision-making and how pharmacists can communicate evidence from studies to patients. | Introduction to shared decision-making and how pharmacists can communicate evidence from studies to patients. JB-(3)-①-1 JB-(3)-①-2 JB-(3)-②-3 JB-(3)-②-4 JB-(3)-③-1 JB-(3)-③-2 JB-(3)-③-3 JB-(3)-③-4 AD-B-⑤-2 E3-(1)-④-1 E3-(1)-④-2 E3-(1)-④-3 |